ارتباطات مردمی و پاسخگویی به شکایات

نظر سنجی

ارائه نقطه نظرات
  • به نظر شما مهمترين چالش آموزش فني و حرفه اي كشور در چيست؟
    • عدم شناخت جامعه از مهارت آموزي
    • كمبود منابع مالي جهت بروزرساني دانش نيروي انساني و تجهيزات كارگاهي
    • عدم سازگاري دوره هاي آموزشي با نياز بازار كار
    • شرايط نامناسب اشتغال و ركود بنگاههاي اقتصادي


آمار بازدید

تعداد افراد آنلاین 19
بازدید امروز 15,469
بازدید دیروز 29,324
بازدید این ماه 977,788
بازدید کننده ماه قبل 722,611
بازدید ماه قبل 800,971
بازدید کل 28,649,141

کوروش پرند معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در اصفهان: ایجاد نظام صلاحیت حرفه‌ای راهکاری مهم برای حل معضلات بازار کار است...

سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آمادگی کامل برای سرمایه گذاری خارجی و داخلی برای آموزش مهارت در حوزه های مختلف صنعت را دارد تاجایی که در بسیاری از سطوح مدیریت مانند مدیریت منابع آب می توان از طریق این سازمان آموزش های لازم را ارائه داد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان ، دكتر پرند ، درهمایش تأثیر نظام مهارت‌آموزی در رشد و توسعه صنایع که در اصفهان و با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان ، اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن برگزار شد، با اشاره به اینکه در حوزه دانشگاه‌‌ها کمتر از20 درصد از دانشجویان در حوزه مهارت تحصیل می‌کنند گفت: افزایش مدرک گرایی در حرکت دانشجویان کارشناسی به سمت تحصیل در کارشناسی ارشد و و دکتری بوده است و هم اکنون در مقطع کارشناسی ارشد یک میلیون نفر و در مقطع دکتری 250 هزار نفر در وزارت علوم آزمون داده اند که این رقم بسیار چشمگیر است.
کورش پرند، بابیان اینکه براساس اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم اکنون 4.5 میلیون دانشجو در مقطع کارشناسی در حال تحصیل می باشند در حالیکه تعداد دانشجویان در مقطع فوق دیپلم کمتر از 23 درصد است ادامه داد: بحث فارغ‌التحصیلان بیکار یکی از معضلات و تهدیدات موجود در کشور محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه در بسیاری از استانها مانند تهران و البرز برای جذب نیرو با مدرک دیپلم و فوق دیپلم دچار مشکل هستیم، افزود: مشکل زمانی در صنایع خود را نشان می دهد که نیاز به تکنسین ها احساس شود.
وی با اشاره به وجود دو هزار و 157 رشته در گروه های آموزشی وزارت علوم، افزود: 1.5 میلیون دانشجو در 21 رشته دانشگاهی متمرکز شده اند که از این تعداد بیش از 70 درصد در آموزش های نظارتی و کمتر از 20 درصد کل دانشجویان در حوزه نظام مهارتی مشغول تحصیل هستند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به رشد کمی دانشجویان موجود در کشور در طول سال‌های گذشته تصریح کرد: رشد کمی دانشجویان یک فرصت است و باید در راستای توسعه کشور از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.
وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته طرحی در حوزه فارغ‌التحصیلان با عنوان طرح کار‌ورزی ارائه شد و با توجه به محدودیت‌ها و بالا رفت قیمت‌های انرژی، طرح کار‌ورزی می‌تواند یک طرح موفق باشد.
وی با اشاره به اینکه اصفهان یکی از استان‌های دانشگاهی مهم در سطح کشور است، تاکید کرد: طرح‌های دیگری با عنوان طرح کار‌آموزی و طرح مراکز جوار دانشگاهی در کشور وجود دارد و استفاده از این طرح‌ها نقش بسیاری در اشتغال‌زایی دارد.
افزایش مراکز جوار دانشگاهی باید در استان اصفهان توسعه یابد
پرند؛ با بیان اینکه مراکز جوار دانشگاهی باید در استان افزایش پیدا کند، افزود: این مراکز باید متناسب با نیاز‌های جامعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را به افراد ارائه دهند. این طرح به دلیل اینکه هر دانشجو در کنار تحصیل می تواند آموزش های مهارتی را فراگیرد، باعث گسترش ارتباط میان دانشگاه و صنعت خواهد شد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: یک آموزش نرم افزاری درباره بازاریابی و تعاملات اجتماعی همراه با آموزش های مهارتی در این مراکز بسیار موثر است و سازمان فنی و حرفه ای در زمینه گسترش این طرح آمادگی کامل را دارد. اکنون باید متناسب با بازار کار، رشته های دانشگاهی را بوجود آورد تا حوزه آموزش های مهارتی توسعه یابد.
وی با تاکید بر اینکه کسب تجربه و مهارت بسیار ضروری تر از مدرک است، ادامه داد: صنایع باید خواستار ایجاد نظام صلاحیت حرفه ای از سوی وزارتخانه ها باشند.
پرند، حضور موثر در عرصه های بین المللی برای توسعه در نظام مهارت را ضروری دانست و گفت: اعزام نیروی کار به خارج از کشور برای کسب آموزش و مهارت، ایجاد آموزشگاههای آزاد در عرص بین المللی و آموزش مربیان توسط مربیان خارجی می تواند باعث گسترش بنگاههای اقتصادی کشور شود.
وی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آمادگی کامل برای سرمایه گذاری خارجی و داخلی برای آموزش مهارت در حوزه صنعت را دارد، ادامه داد: در بسیاری از سطح مدیریت مانند مدیریت منابع آب می توان از طریق این سازمان آموزش های لازم را به مربیان داد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: هم اکنون 50 تا 60 مربی در زمینه مدیریت منابع آب توسط کشور آلمان آموزش دیده اند.
وی با تاکید بر اینکه در کشور استعدادها و نخبه های زیادی در زمینه نظام مهارت وجود دارد، تصریح کرد: حداقل یکهزار و 200 نفر نخبه نظام مهارت در کشور شناسایی شده اند که قابلیت فعالیت در صنایع مطرح و شرکت های دانش بنیان را دارند.
تحصیل 60 درصد دانشجویان کشور در دانشگاه‌های آزاد و فنی و حرفه‌ای
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ایجاد نظام صلاحیت حرفه ای را یکی از راه حل های مهم معضلات موجود در بازار کار دانست و اظهارکرد: صلاحیت حرفه ای به معنی کسب تجربه، داشتن مهارت، مدرک اخلاق حرفه ای و آمادگی جسمانی در برخی از رشته هاست که بر این اساس یک نفر شرایط احراز شغل را به دست می آورد.
وی با اشاره به اینکه همچنین امسال 250 هزار نفر در آزمون دکتری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شرکت کرده‌اند، افزود: در حال حاضر در سطح کشور در حوزه دانشجویی مشکلاتی وجود دارد؛ البته 60 درصد دانشجویان موجود در کشور در دانشگاه‌های آزاد و فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند.
وی به تعداد دانشجویان موجود در کشور اشاره کرد و ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی ایران تعداد دانشجویان در سطح کشور 175 هزار نفر بوده است، اما در حال حاضر چهار میلیون و 500 هزار دانشجو در کشور وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 66 درصد از دانشجویان موجود در سطح کشور در حوزه کارشناسی تحصیل می‌کنند، اضافه کرد: کمتر از 23 درصد از این دانشجویان نیز در مقطع کاردانی و فوق‌دیپلم تحصیل می‌کنند و با توجه به این موارد باید گفت که هرم دانشجویی ما در این حوزه مشکل دارد.
پرند؛ با بیان اینکه اما امسال هرم دانشجویی در کشور به سمت کارشناسی ارشد و دکتری می‌رود، تاکید کرد: امسال بیش از یک میلیون نفر در آزمون کارشناسی ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شرکت کرده و حدود 250 هزار نفر نیز در آزمون کارشناسی‌ارشد وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی شرکت کرده‌اند.
وی با اشاره به تحصیل حدود 15 درصد از دانشجویان کشور در دانشگاه‌‌های دولتی اظهار داشت: حدود 2 هزار و 157 رشته گرایش در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شناسایی کرده‌ایم، اما 115 میلیون دانشجویان موجود در کشور در 21 رشته متمرکز شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه آموزش‌های مهارتی باید افزایش پیدا کند، گفت: نظام جامعه ملی مهارت و فناوری در حوزه مهارتی تعریف شده است و توسعه آموزش‌های مهارتی براساس اهداف و برنامه‌های این نظام شکل می‌گیرد.
   1393/3/28 19:28    تعداد بازدید :  3001

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 3001
5.3/10 (تعداد آرا 12 نفر )