تور مجازی اداره کل
ارتباطات مردمی و پاسخگویی به شکایات

نظر سنجی

ارائه نقطه نظرات
  • به نظر شما مهمترين چالش آموزش فني و حرفه اي كشور در چيست؟
    • عدم شناخت جامعه از مهارت آموزي
    • كمبود منابع مالي جهت بروزرساني دانش نيروي انساني و تجهيزات كارگاهي
    • عدم سازگاري دوره هاي آموزشي با نياز بازار كار
    • شرايط نامناسب اشتغال و ركود بنگاههاي اقتصادي


آمار بازدید

تعداد افراد آنلاین 8
بازدید امروز 41,309
بازدید دیروز 80,723
بازدید این ماه 967,918
بازدید کننده ماه قبل 760,686
بازدید ماه قبل 823,991
بازدید کل 28,415,905

مدیر پروژه سکوا (Sequa) در کشور آلمان: با ظرفیت سازی اتاق های بازرگانی،‌ انجمن ها و دانش بسیار به بررسی آموزش های فنی و حرفه ای می پردازیم ...

به گزارش روابط عمومي اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان، در راستاي همكاري در اجراي برنامه هاي نظام آموزشهاي دوگانه، نشستي با حضور ابوطالب جلالي مدير كل استان و خانم بتينا مولر (Bettina Muller ) مدير پروژه سكوا (Sequa)، ولفگانگ درگ (Wolfgang Durig) محقق RWI، يورگن كلينگ بيل (Jurgen Klingbeil) نماينده شركت بين المللي SBH و انجمن كسب و كارهاي كوچك از كشور آلمان و جمعي از مسئولين اداره كل و مراكز در محل سالن كنفرانس اداره كل صورت پذيرفت.

در ابتدا  ابوطالب جلالي مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان ضمن خيرمقدم به تشريح فعاليت ها، سياست ها و برنامه هاي اداره كل پرداخت:
وي بيان داشت: آموزش هاي كشور ايران در دو قالب رسمي و غيررسمي يا همان مهارتي است و در سه بخش انجام مي شود، آموزشهايي كه با مسئوليت وزارت آموزش و پرورش به نام  آموزش هاي عمومي است و آموزشهايي كه توسط وزارت علوم صورت مي گيرد (رسمي)،  در همان نظام آموزش رسمي نظام آموزشهاي تخصصي و دانشگاهي انجام مي شود. اما آموزشهاي مهارتي با مسئوليت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و توسط سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور و در استانها توسط ادارات كل آموزش فني و حرفه اي انجام مي گردد.
جلالي گفت: آموزشهاي مهارتي در مراكز ثابت اجرا مي گردد چون داراي امكانات و سخت افزار بيشتري است و حسب نياز در محل هاي سيار شهري آموزشها به صورت موقت و  گردشي ارائه مي شود.
ايشان تصريح كرد: خدمات آموزشي مربوط به روستائيان در محل انجام و از آنجايي كه بخشي از دلايل زندانيان فقدان كار بوده و  بعد از آزادي بايستي شغل داشته باشند و يك مسئوليت اجتماعي را بپذيرند آموزشهاي مهارتي براساس نيازي كه تعيين مي شود اجرا مي گردد.
جلالي افزود: عمده آموزشها در مراكز يا كارگاههاي آموزشي در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد و عمدتا رايگان و توسط دولت صورت مي پذيرد. در طول چندسال گذشته تلاش كرديم با مشاركت بخش غيردولتي، درك درستي از مطالبات بازار كار، مزيت هاي منطقه اي و قابليت هايي كه در هر شهرستان وجود دارد ضمن شناسايي، آموزشهايي را تدارك ببينيم و در اختيار مخاطبين و جوانان جوياي كار قرار دهيم . لذا سند مهارت برگرفته از اين مزيت ها و قابليت هاست كه فرصت هاي شغلي بهتري براي مخاطبين ما فراهم كرده است.
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان بيان داشت: در تعامل با واحدهاي صنفي و صنعتي تلاش نموديم، ضمن انجام نيازسنجي، در ارتقاء مهارت شاغلين پاسخگوي مطالبات آنان بوده و در فرآيند آموزش نيز از آنها كمك بگيريم.
وي گفت: از ديگر اقدامات هماهنگ نمودن و كمك از دفاتر كاريابي هاست كه هم مطالبات شغلي واحدهاي صنفي و صنعتي  و بازار كار را مطلع هستند و چون در جوار مراكز آموزش فني و حرفه اي مستقر هستند افراد متخصص و ماهر را به كارفرمايان معرفي مي نمايند.
جلالي افزود: اجراي نظام دوگانه و آموزشهايي كه در مطالعات ما نشان داده در آلمان موفق بوده و البته در گذشته تا بخشي اين نظام تمرين شده و نتايج خوبي هم داشته است. اين آموزشها به صورت پروفايلي (مجموعه اي از تخصص هاي شغل) كه تقريبا همان مدل نظام آلمان است با اين تفاوت كه عمدتا در مراكز حرفه اي انجام مي شود.
مدير كل استان تصريح كرد:‌ در حال حاضر بنا داريم در تعامل و همكاري با مؤسسات آلماني به ويژه نظام آموزش را آن گونه اي طراحي و اجرا كنيم كه 30 تا 40 درصد آموزش در كارگاههاي حرفه اي انجام شود و 60 درصد آموزش با مسئوليت مديران صنعتي در واحدهاي صنعتي انجام گردد. البته در سال گذشته بعد از مطالعات تطبيقي بنگاهها و تشكل هاي صنفي مسئول كه مي توانند نقش آفرين باشند و كمك كنند مذاكره شده، مدل پرزنت شده و نظر مثبت آنها را جمع آوري كرديم تا به صورت دقيق با مدل آلمان در ايران اجرا شود. در اين راستا چند مسئوليت را پذيرفتيم و آن اينكه كارفرمايان نگران قوانين كار، تأمين اجتماعي و مسئوليت هاي مدني براي كارآموزان نبوده و كارآموزان را براي تكميل آموزش ها در آن محل ها بپذيرند. لذا اتاق هاي بازرگاني، خانه هاي صنعت، دستگاه هاي دولتي سياست گذار در صنعت، كشاورزي و خدمات همكاران در اجراي اين برنامه هستند.
استانداردهاي آموزشي تا بخشي با كمك خبرگان صنعت و شاغلين تدوين شده است. هدف ما بر اين است كه در فرآيند اجرايي نمودن نظام دوگانه آلمان،  تفاهم و همكاري با مؤسسه آموزشي در آلمان داشته باشيم زيرا اين مدل در شكل گيري اشتغال مولد و پاسخگوي درستي بر مطالبات صاحبان صنايع تأثير گذار مي باشد.
محل ها و مكانهاي آموزشي مناسبي را داريم ، نيروهاي علاقمند و جواناني كه قصد مشاركت در فعاليت هاي اقتصادي را دارند ، مجموعه اي از ظرفيت هاي در اين مشاركت و همكاري است.

سخنراني خانم بتينا مولر (Bettina Muller ) مدير پروژه سكوا (Sequa) در كشور آلمان:
ضمن قدرداني،  اهداف و برنامه هاي اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان را شبيه به سيستم آلمان عنوان كرد و به معرفي سازمان خود در دولت آلمان پرداخت.
وي گفت: در آلمان پروژه هايي بين اتاق ها و انجمن ها و شركاي آنها در جاهاي مختلف دنيا انجام داده ايم كه اين پروژه ها بين اتاق بازرگاني آلمان و ديگر كشورها جهت همكاري ارتباط برقرار مي كند.
بتينا مولر افزود: ما ابتدا با ظرفيت سازي انجمن ها و اتاقها شروع كرديم و با دانش بسيار به بررسي موضوع آموزش هاي فني و حرفه اي پرداختيم. بنابراين دولت آلمان از دانشي كه در اين اتاقها و انجمن ها در امر آموزش هاي فني و حرفه اي استخراج مي گردد استفاده مي نمايد.
وي گفت: يكي از شركا در اين شبكه SBH است كه يورگن كلينگ بيل (Jurgen Klingbeil) از كشور آلمان نماينده آن سازمان است و آن علاقه از سمت آنها وجود داشت كه پروژه اي را در ايران شروع كنند كه وزارت مربوطه مأموريت جمع آوري اطلاعات و گزارش دهي در ايران را از طريق كارشناس خارجي برعهده گرفت.

سخنراني ولفگانگ درگ (Wolfgang Durig) محقق RWI كشور آلمان:
ضمن قدرداني از مهمان نوازي در استان اصفهان، برنامه هاي آموزش فني و حرفه اي را شبيه به آلمان عنوان نمود و به بررسي اهداف برنامه سيستم دوگانه در آلمان پرداخت.
وي بيان داشت: اين نظام چارچوب خوبي براي تعريف شايستگي هاي مورد نياز ارائه مي دهد، سيستم دايناميك و پوياست زيرا نيازهاي شركت ها براي شايستگي در طول زمان تغيير مي كند و بايستي محتويات آموزش ها در طول زمان بر اساس نياز متحول گردد.
محقق  RWI افزود: هدف اصلي برنامه دوآل ايجاد يك رابطه مناسب بين آموزش فني و حرفه اي و بخش خصوصي است.
ايشان تصريح كرد: در آلمان اتاق هاي بازرگاني به شكل قوي درگير انجام اين برنامه هستند. آنها در ارائه نيازهاي صنعت به سازمان فني و حرفه اي بسيار فعال بوده و تنها مسائل و نيازها را به اشتراك نمي گذارند بلكه قسمتي از انجام كار مثل برگزاري امتحانات را نيز برعهده مي گيرند.
وي در ادامه گفت: ما در گام نخست در حال فهميدن سيستم شما هستيم و با اينكه شباهت ها زياد است ولي تفاوت ها را نيز بررسي تا آسانتر بتوانيم اطلاعات را تبادل نمائيم.

سخنراني يورگن كلينگ بيل (Jurgen Klingbeil) نماينده شركت بين المللي SBH و نماينده انجمن كسب و كارهاي كوچك از كشور آلمان :
 ضمن اعلام موافقت خود با برنامه هاي سيستم دوآل آلمان افزود: نماينده سازماني هستم كه انجمن كسب و كارهاي كوچك و متوسط در سال 1902 در آن تأسيس شده و ما زير اين چتر يك بنيادي را تشكيل داده ايم كه در اين بنياد آموزش هاي فني و حرفه اي را به صورت گسترده به كارآموزان ارائه مي دهيم و تاكنون در بيش از 20 شهر در آلمان اين روند انجام گرفته است.
در پايان حاضرين از كارگاههاي مهارتي مراكز جوار آموزش فني و حرفه اي اصفهان بازديد كردند.
در ادامه مقرر گرديد طي نشستي همكاري هاي دوجانبه كشور ايران و آلمان در راستاي اجراي نظام آموزش دوگانه بررسي گردد.


 




















 
   1396/1/21 13:10    تعداد بازدید :  17414

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 17414
5.5/10 (تعداد آرا 10 نفر )