بیانیه توافق سطح خدمت
میز خدمت الکترونیک
سامانه ثبت تقاضاهای آموزش
دفترچه راهنمای ثبت نام دوره ها
تجارب مهارت آموختگان شاغل
تور مجازی اداره کل
ارتباطات مردمی و پاسخگویی به شکایات
سامانه آزمون

 

 

 

 

نظر سنجی

ارائه نقطه نظرات
  • تأثير توسعه مشاركت بخش غيردولتي بر كيفيت آموزش هاي فني و حرفه اي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
    • مثبت
    • منفي


آمار بازدید

تعداد افراد آنلاین 17
بازدید امروز 64,068
بازدید دیروز 68,278
بازدید این ماه 1,387,947
بازدید کننده ماه قبل 1,865,213
بازدید ماه قبل 1,937,402
بازدید کل 18,259,628

در هفته دولت، مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان از اهم فعالیت ها و اقدامات 5 ماهه ی این اداره کل در سال 1396 خبر داد ... ...

به گزارش روابط عمومي اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان، ابوطالب جلالي مدير كل استان در هفته دولت ضمن اشاره به شكل گيري شوراي مهارت ذيل كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري استان اصفهان و بيان طرح هاي مهارت آموزي در محيط كار واقعي و كارورزي دانش آموختگان در سال 1396 به اهم فعاليت ها و اقدامات 5 ماهه اين اداره كل پرداخت.
مقدمه:
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان ضمن اشاره به متناسب بودن سياست هاي آموزشي فني و حرفه اي با بسته هاي حمايتي اشتغال افزود: بسته هاي آموزشي دقيق متناسب با مشاغلي كه امروزه در جامعه داريم تدوين و آموزش هايي كه صورت مي گيرد به صورت عملي مي باشد. از طرفي عليرغم گران بودن اين آموزش ها، دولت اين ظرفيت ها را به صورت رايگان ارائه مي دهد تا مهارت آموختگان با ارائه طرح هايي، تسهيلاتي را دريافت و شغلي را براي خود و ديگران فراهم نمايند.
ابوطالب جلالي در راستاي معرفي طرح مهارت آموزي در محيط كار واقعي و ضرورت آن عنوان نمود: در گذشته تمركز بر آموزش هاي مهارتي قبل از اشتغال و توسط دولت صورت مي پذيرفت و در حال حاضر دولت و بخش خصوصي به كمك هم آموزش هاي مهارتي را اجرا و آموزش هاي متصل (مدرسه – مهارت) ‌مورد توجه قرار گرفته و در آينده بايستي دولت به عنوان تسهيل گر و بخش خصوصي به عنوان آموزش دهنده آموزش هاي مهارتي مبتني بر نياز با تنوع بخشي، مشاغل را در محيط كار واقعي اجرا نمايد.
وي بيان داشت: در طرح مهارت آموزي در محيط كار واقعي متقاضي در كنار استاد كار (مربي) و در محيط كار واقعي دوره آموزشي مهارتي را به مدت حداقل طول استاندارد آموزشي و حداكثر يكسال سپري مي نمايد و با محيط كسب و كار نيز آشنا و كسب تجربه مي نمايد و ضمن خودباوري براي ورود به عرصه اشتغال و كارآفريني آماده مي گردد.
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان گفت: حفظ و پايداري مشاغل سنتي و بومي به ويژه در صنايع دستي، كمك به بنگاههاي فعال به منظور شناسايي و جذب نيروي كار مستعد و توانمند، كاهش هزينه هاي جذب و به كارگيري نيروي هاي فاقد مهارت با استفاده از ظرفيت و توان آموزشي بنگاه هاي اقتصادي از ديگر مزاياي اين طرح مي باشد.
جلالي اظهار داشت: متقاضيان مهارت آموزي در قالب اين طرح به عنوان كارآموز آموزش هاي فني و حرفه اي شناخته شده و با توجه به قراردادي كه به امضاء مي رسد بيمه مسئوليت مدني آنها به عهده سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور و مشمول قوانين كار و تأمين اجتماعي در اين مدت نمي گردند.
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان در معرفي طرح دوم با نام طرح كارورزي دانش آموختگان، هدف از اجراي آن را افزايش قابليت جذب و اشتغال دانش آموختگان، فراهم ساختن زمينه انتقال دانش از دانش آموخته به بنگاه اقتصادي و ايجاد انگيزه كارآفريني و ارتقاء صلاحيت حرفه اي دانش آموختگان عنوان نمود.
جلالي گفت: در طرح كارورزي دانش آموختگان، متقاضيان و واحدهاي پذيرنده (مراكز يادگيري متقاضي) هر دو مي توانند در سامانه ثبت نام متقاضيان به آدرس karvarzi.mcls.gov.ir  مراجعه و نسبت به دريافت اطلاعات تكميلي و ثبت نام اقدام نمايند.
وي افزود: در اين طرح دانش آموخته در كنار دوره آموزشي مهارتي در دوره آمادگي شغلي نيز شركت نموده و در طول دوره آموزشي كه از حداقل 4 ماه تا حداكثر 6 ماه به طول مي انجامد از يك سوم حداقل حقوق كارگري كه توسط دولت پرداخت مي شود برخوردار مي گردد و بيمه مسئوليت مدني به عهده سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور و مشمول قوانين كار و تأمين اجتماعي در اين مدت نمي گردند.
جلالي گفت: اين دو طرح مي تواند موجبات بالا بردن اندازه مشاركت، تنوع رشته هاي آموزشي، مشاركت خبرگان و نخبگان و صاحبان فن و افراد با تجربه شود.
عملكرد آموزشي در بخش دولتي:
مجموع عملكرد آموزشي در حوزه هاي سكونت گاه غيررسمي، پادگان، ثابت شهري، روستا، زندان، شعب شهري، صنايع، جواردانشگاهي، عشايري، مهارت آموزي در محيط كار واقعي، كاهش آسيب هاي اجتماعي بالغ بر 4 ميليون و382 هزار و 527 نفر – ساعت معادل 36 هزار و 460 نفر دوره  مي باشد كه نسبت به تعهد 91 درصد محقق گرديده است. همچنين انعقاد بيش از 70 تفاهم نامه همكاري با دانشگاه ها، صنايع و صنوف، مؤسسات آموزشي و دستگاه ها انجام پذيرفته است.
عملكرد آموزشي در بخش غيردولتي:
مجموع عملكرد آموزشي در بخش غيردولتي بالغ بر 4 ميليون و 209 هزار و 708 نفر- ساعت معادل 21 هزار و 303 نفر ساعت در آموزشگاههاي فني و حرفه اي آزاد استان اصفهان اجرا گرديده كه از اين تعداد 6 هزار و 11 نفر مرد و 15 هزار و 292 نفر زن آموزش ديده اند. اين آموزش ها در بخش هاي خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و كشاورزي در 43 رشته آموزشي از قبيل امور مالي و بازرگاني، فناوري اطلاعات، مراقبت و زيبايي، طراحي و دوخت، تكنولوژي فرهنگي، عمران، تأسيسات، صنايع دستي و ... در قالب 473 حرفه مهارتي به متقاضيان ارائه گرد ده است. سهم آموزش هاي مهارتي غيررسمي در بخش غيردولتي در خوشه هاي صنعت 13 درصد، خدمات 79 درصد، كشاورزي3 درصد و فرهنگ و هنر  5 درصد و فناوري هاي راهبردي و نوين 3درصد تخمين زده شد.
در استان اصفهان 1554 آموزشگاه داراي مجوز بوده كه از اين تعداد 998 آموزشگاه در حوزه بانوان، 195 آموزشگاه در حوزه برادران و 361 آموزشگاه به صورت دومنظوره فعاليت آموزشي دارند.
عملكرد اداره سنجش و ارزشيابي مهارت:
امور ستادی :
الف - تجهیز و راه اندازی 10 مرکز سنجش الکترونیک در شهرهای نائین ، خور ، فریدونشهر ، داران ، زرین شهر ، فلاورجان ، گلپایگان ، سمیرم ، نطنز ، زواره
ب – استقرار سیستم نظارت برآزمونهای عملی از طریق دوربین مدار بسته ( CCTV ) برای اولین بار در کشور در 5 کارگاه مرکز دهاقان
ج – بهبود و بروزرسانی بانکهای اطلاعاتی شامل : سامانه آمار و اطلاعات آزمونگران استان ، سامانه ثبت برنامه آزمونهای عملی ، سامانه صدور و رصد گواهینامه ، تهیه بانک اطلاعات پروژه عملی
د- انعقاد دو تفاهم نامه با پست به استناد بند ج ماده 46 قانون پنجم توسعه به منظور تکریم ارباب رجوع
ه - صدور ابلاغ و تشکیل جلسات ستاد ارزشیابی
عملکرد آزمون :
تعداد شرکت کنندگان در آزمونهای سنجش مهارت برابر 41 هزار 777 نفر بوده است و صدور 54675 گواهینامه از ابتدای سال تا کنون ، طراحی و ممیزی سوال 6700 سوال کتبی و بارگذاری 260 پروژه عملی در بانک پروژه عملی در حرفه های جدید
آمار بخشهای مختلف آزمون :
آزمون الکترونیک به تعداد 25179، آزمون هماهنگ به تعداد 7655 ،آزمون صنایع دستی به تعداد 5085 ، آزمون صنایع ساختمان 2787 با توجه به ماده 13 قانون نظام صنفی و تفاهم نامه های منعقد شده با اتحادیه های مختلف در 170 حرفه به تعداد 1071 صلاحیت حرفه ای صادر گردیده است .
عملكرد آموزش در صنايع:
در پنج ماهه سال جاري بالغ بر 349 هزار  و 733 نفر- ساعت در قالب 320 دوره آموزشي در صنایع و صنوف استان اصفهان اجرا گرديده. اين آموزش ها در بخش هاي خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و كشاورزي در 34 رشته آموزشي از قبيل امور مالي و بازرگاني، فناوري اطلاعات، حمل و نقل ، مکانیک، عمران، تأسيسات، صنايع دستي و ... و187حرفه آموزشي به شاغلين بيش از 193 واحد صنعتي و صنوف ارائه شده است که از این آموزشها  28 هزار و 17 نفر- ساعت در بخش صنایع اصناف، 316 هزار و 964  نفر- ساعت در بخش صنایع ضمن کار، 4 هزار و 752 نفر ساعت در بخش بین کارگاهی و جوار کارگاهی اجرا گردیده است.
عملكرد آموزشي در زندان و پادگانها:
در زندانهاي استان به ميزان 259 هزار و 139 نفر ساعت و در پادگانها  130 هزار و 884 نفر ساعت  بوده است كه آموزش هاي مهارتي در بخش زندان در 13 شهرستان، 42 كارگاه و 68 حرفه آموزشي در حال اجرا مي باشد.
توانمندسازي آسيب ديدگان اجتماعي:
اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان در راستاي كاهش آسيب هاي اجتماعي اقدام به برگزاري دوره آموزشي براي 1 هزار و 340 نفر نموده است كه شامل آموزش معتادان بهبود يافته، مددجويان سازمان بهزيستي اعم از زنان بدسرپرست و بي سرپرست و زنان سرپرست خانوار، معلولين، متكديان و نوجوانان خياباني و همچنين آموزش سكونت گاههاي غيررسمي و بافت هاي فرسوده مي باشد.
فعاليت هاي برون سپاري:
در استان اصفهان تعداد 54 فضاي كارگاهي در قالب آموزش همراه با توليد و ارائه خدمات با مشاركت بخش غيردولتي در رشته هاي توليد كفش، صنايع دستي، توليد درب و پنجره upvc، بيوتكنولوژي، نانوتكنولوژي، كشت و كار گلخانه اي، ‌پوشاك، قالي بافي، صنايع غذائي،  سلامت، تراش سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي،  خدمات كسب و كار و كارآفريني، تشريفات،  فناوري هاي نو در صنعت ساختمان، مهد كودك، گلابگيري،‌كافي شاپ، صنايع خودرو ، پرورش بنفشه آفريقايي، پرسكار و جوشكاري، سفال، ميناكاري، هنرهاي ديجيتال و ...  فعال گرديده است.
آموزش اتباع:
جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه ی گذشته میزبان صدها هزار پناهنده ی افغانی و عراقی بوده و یکی از کشورهای جهان است که بزرگترین جمعیت پناهنده را میزبان می باشد.سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایران وایسته به سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است که کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و انجمن پناهندگان دانمارک در ایران مسئولیت برگزاری دوره های آموزشی فنی و حرفه ای کوتاه مدت اتباع خارجی را ، بر عهده این سازمان قرار داده است. در این راستا اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان  نیز در جهت پیشبرد این پروژه آموزشی ، همکاریهای لازم را با نظارت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان ونماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد و نماینده انجمن دانمارک در استان داشته است .هر ساله قبل از شروع پروژه اقدام به نیاز سنجی آموزشی از جمعیت پناهنده نموده وپس از بررسی های نهایی رشته های پرتقاضا و اشتغالزا را با هدف رشد و توسعه ظرفیتهای  فردی و افزایش پتانسیل کامل که منجر به خوداتکایی پناهندگان خواهد شد را اعلام و برگزار میکند.
اقدامات : شامل شناسایی ، نیاز سنجی آموزشی ، مشاوره و هدایت شغلی ، فراهم سازی شرایط و امکانات ، برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی ، سنجش و ارزشیابی و صدور گواهینامه مهارتی بین المللی برای قبول شدگان و همچنین ارزیابی و بازخورد گیری از دوره های برگزار شده می باشد. دوره های آموزشی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستانهای پر تردد پناهندگان افغانی برنامه ریزی و اجرا گردیده است.
تاكنون 366 نفر پناهنده که از این تعداد 300 نفر زن و تعداد 36 نفر مرد بوده اند در 28 دوره آموزشی در 8 مرکز در شهرستانهای پر تردد اتباع، آموزش های مهارتی ديد ه اند. كه محل اجرای پروژه در مراکز آموزش فنی و حرفه ای در  شهرستان های پر تجمع اتباع از جمله اصفهان، کاشان ، ناجی آباد، کاشان، تیران و کرون، نجف آباد، خمینی شهر، فلاورجان و مباركه پیش بینی شده است .
دوره هاي آموزشي ويژه اتباع در 28 حرفه شامل: روبان دوزي، قلاب باف چرم و جير، كتيبه دوزي، نازك دوز زنانه، بچه گانه دوز و دخترانه دوز،‌ خياط لباس هاس كشي، شلوار دوز، سرمه دوز سنتي،‌ بافنده عروسك هاي تزئيني، تعمير كار برق خودرو ... مي باشد.
اجراي طرح ارتقاء شايستگي هاي حرفه اي دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاهي با رويكرد رفع نيازبازار كار كشور:
اجرای دوره های آموزشی ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته های فنی و مهندسی برق و الکترونیک، مکانیک، صنایع، مواد و کشاورزی و همچنین دوره های آموزشی نرم افزار های تخصصی، کارآفرینی، مدیریت (انگیزش، رفتار سازمانی، فروش، بازاریابی، زنجیره تامین و ...) برای کلیه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی که در راستای طرح ارتقاء شایستگی حرفه ای آنان می باشد در حال اجرا است.
مشاوره و هدایت آموزشی شغلي، رهگيري وضعيت اشتغال مهارت آموختگان مراكز دولتي و غير دولتي
در حال حاضر فرآيند مشاوره و هدايت آموزشي- شغلي به دو گونه حضوري و الكترونيك در حال اجرا مي باشد.
 1- مشاوره (حضوري): فرآيند مشاوره و هدايت آموزشي – شغلي در مراكز آموزش فني و حرفه اي به شرح زير در حال انجام و پيگيري است :  الف ) مشاوره آموزشي به عموم جامعه شامل: مذاكره مراجعان با مشاوره –  بازديد از مراكز و كارگاههاي آموزشي –  اجراي تستهاي مشاوره -  ارائه بسته هاي اطلاعات مشاوره ؛ ب ) مشاوره اختصاصي ( ويژه كارآموزان ) شامل : مشاوره گروهي شروع دوره –  مشاوره گروهي حين دوره -  مشاوره گروهي در پايان دوره -   مشاوره فردي حين دوره ؛ ج ) مشاوره آموزشي به مدارس ( طرح فرهنگ سازي آموزشي –  شغلي در مدارس ) شامل : حضور مشاور در مدارس و ترويج فرهنگ مهارت آموزي – بازديد دانش آموزان از مراكز آموزش فني و حرفه اي – آموزش يك كار عملي كوتاه مدت به دانش آموزان طي پنج ماهه نخست سال جاري تا كنون با اجراي فرآيند مشاوره و هدايت آموزشي – شغلي در مراكز آموزش فني و حرفه اي سطح استان،  بالغ بر 31330 نفر از خدمات مشاوره حضوري استفاده كرده اند . در ضمن تعداد 3123 دانش آموز  نيز از طرح فرهنگ سازي آموزشي-شغلي در مدارس استقبال نموده اند .
2-مشاوره الكترونيك: طي ساليان اخير با فراهم شدن بستر ارائه خدمات مشاوره الكترونيك امكاناتي از قبيل  درخواست مذاكره حضوري با مشاور -   مذاكره آفلاين با مشاور - آزمونهاي روانشناختي و رغبت شغلي -درخواست حضور در كارگاه جهت آشنايي با حرفه ها -دريافت بسته اطلاعات دوره هاي آموزشي-آشنايي با مراكز آموزش فني و حرفه اي در اختيار مراجعين قرار گرفته است. متقاضيان پس از بهره برداري از امكانات مشاوره اي امكان ثبت نام در دوره هاي آموزشي مراكز آموزش فني و حرفه اي را دارا مي باشند. تاكنون بالغ بر 12000 نفر از امكانات مشاوره اي مراكز آموزش فني و حرفه اي استان استفاده كرده اند. 
رهگيري وضعيت اشتغال مهارت آموختگان فني و حرفه اي مراكز دولتي و غير دولتي:
 بررسي اثربخشي آموزشهاي مهارتي جزء لاينفك فرآيند هر نظام آموزشي مي باشد. بر اين اساس دستورالعمل رهگيري وضعيت اشتغال مهارت آموختگان در مراكز آموزش فني و حرفه اي، با هدف فراهم سازي زمينه هاي اندازه گيري ميزان بهره وري دوره هاي آموزشي و بررسي تطبيقي كمي و كيفي دوره ها با نياز بازار كار در حال اجرا است.  اطلاع از وضعیت اشتغال مهارت آموختگان و گردآوري اطلاعات مرتبط با آن، نقطه آغازي براي ايجاد يك تحول جديد و حركتي سازنده براي پياده سازي اقدامات اصلاحي براي توسعه و احداث مراكز آموزش فني  و حرفه اي و ارائه هر گونه خدمات راهنمايي آموزشي و مشاوره شغلي و مهارت آموزي ارزنده مي باشد. از سال 1393 رهگيري وضعيت مهارت آموختگان آموزشگاههاي آزاد استان نيز در دستور كار اين اداره كل قرار گرفته است .

 

روابط عمومي اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان – 36693169-031
www.etvto.ir
   1396/6/2 14:25    تعداد بازدید :  8853

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 8853
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )