بیانیه توافق سطح خدمت
میز خدمت الکترونیک
سامانه ثبت تقاضاهای آموزش
دفترچه راهنمای ثبت نام دوره ها
تجارب مهارت آموختگان شاغل
تور مجازی اداره کل
ارتباطات مردمی و پاسخگویی به شکایات
سامانه آزمون

 

 

 

 

نظر سنجی

ارائه نقطه نظرات
  • تأثير توسعه مشاركت بخش غيردولتي بر كيفيت آموزش هاي فني و حرفه اي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
    • مثبت
    • منفي


آمار بازدید

تعداد افراد آنلاین 17
بازدید امروز 48,598
بازدید دیروز 56,690
بازدید این ماه 1,525,514
بازدید کننده ماه قبل 1,323,953
بازدید ماه قبل 1,399,654
بازدید کل 18,519,309

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان خبر داد: هم راستا نبودن سیاست‌های آموزشی با نظام اشتغال دغدغه امروز ماست ...

سرپرست اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان در نشست خبري ويژه گراميداشت هفته مهارت گفت: هم راستا نبودن سياست هاي آموزشي با نظام اشتغال دغدغه امروز ماست.
به گزارش روابط عمومي اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان، ابوطالب جلالی مدير كل استان در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته مهارت برگزار شد، گفت: نامگذاری 6 مردادماه به نام روز کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای، جهشي است براي رسیدن به ماموریت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور
جلالي بيان داشت:: به جرأت می‌توان گفت که فلسفه وجود مقوله مهارت در استان و کشور برای این است که جامعه را در جایگاه و موقعیتی قرار دهد که بتوانیم از چالش اشتغال که بسیار خودنمایی می‌کند عبور کنیم، چرا که بخش اعظمی از دغدغه و نگرانی خانواده‌ها برای اشتغال جوانان است.
فقر مهارتی سدی در برابر استفاده از ظرفیت‌ها:
وی با بیان این‌که همه کشورها بنای بر این دارند که شهروندان خود را در یک موقعیت خوب اقتصادی قرار دهند، افزود: عمده اتفاقات خوبی که برای شهروندان و جامعه حاصل شده به واسطه داشتن انسان‌های توانمند است، اگر جامعه‌ای انسان‌های توسعه‌یافته داشته باشد جامعه هم توسعه یافته خواهد بود؛ قوانین مترقی دینی ما نیز تکالیف و الزاماتی را در زمینه کار برای ما قرار داده است.
سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان ادامه داد: در قوانین خیلی مطرح شده که باید فرصت‌های خوبی برای جوانان ایجاد کنیم، اما فقر مهارتی باعث شده که علیرغم ظرفیت‌ها نتوانیم به یک موقعیت خوب اقتصادی برسیم و جوانان را در یک تراز خوب اجتماعی قرار دهیم، فقر مهارتی چالش‌های اقتصادی را نیز برای خانواده‌ها به وجود آورده است.
جمعیت 65 میلیون نفری در فرصت کار:
وی با اشاره به این‌که در کشوری زندگی می‌کنیم که 65 میلیون نفر در فرصت کار هستند که 36 میلیون نفر از این جمعیت نیز غیرفعال هستند، گفت: 22.5 میلیون نفر از این جمعیت هم شاغل هستند که باید برنامه ارتقا برای آن‌ها داشته باشیم و باید نگران تثبیت اشتغال این افراد باشیم، با توجه به تغییرات تکنولوژی این مشکل وجود دارد که هر فردی با داشته‌های قبلی بتواند به کار خود ادامه دهد، بنابراین ارتقای شاغلان باید در برنامه‌های آموزشی کشور وجود داشته باشد.
رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه خاطرنشان کرد: در اصطلاح عامیانه 3.5 میلیون نفر بیکار داریم که البته این‌ها را نباید بیکار دانست، چراکه ما تعریفی داریم که بیکار کسی است که توان انجام کار راداشته باشد و فرصت در محیط بیرونی نباشد، بنابراین عمده اصطلاح ما کارجو است که افراد علاقه‌مند به کار هستند که باید مهارت‌های مورد نیاز آن کار را ببینند.
دستگاه‌های خدمت‌رسان ظرفیت‌های استان را به فعلیت برسانند:
وی با تأکید بر این‌که در استان اصفهان فرصت‌های شغلی خوبی داریم، اضافه کرد: در غرب استان گیاهان دارویی رونق خوبی دارد، همچنین استان اصفهان حدود 8 هزار واحد صنعتی دارد که مطالبه آن‌ها افراد متخصص و دارای مهارت است، در این استان 160 هزار واحد صنفی نیز داریم و علی‌رغم محدودیت آب در برخی شاخص‌های کشاورزی رتبه برتر را داریم؛ همچنین از 600 محصول معروف صنایع دستی در کشور 200 مورد متعلق به استان اصفهان است و این وظیفه دستگاه‌های خدمات‌رسان است که از این ظرفیت‌ها استفاده کرده و آن‌ها را به فعلیت برسانند.
جلالی تصریح کرد: ما در حال ادامه دادن نظامی آموزشی هستیم که وقتی از  سیاست‌گذاران و مجریان آن در رابطه با این فرایند سؤال می‌شود، می‌گویند ما فقط وظیفه آموزش داریم و مسؤولیتی در قبال افرادی که از محیط آموزشی خارج می‌شوند نداریم؛ یکی از بزرگترین دغدغه‌های ما در کشور همراستا نبودن برنامه‌های آموزشی با نظام اشتغال است که اتلاف منابع انسانی را به دنبال خواهد داشت.
نظام آموزشی ما ناکارآمد است:
وی با تأکید بر این‌که نظام آموزشی ما ناکارآمد است و فقط به رشدیافتگی فکر کرده و اصلاً به توسعه‌یافتگی فکر نکرده است، مطرح کرد: در رابطه با رشدیافتگی می‌بینیم که چه تعداد صندلی در دانشگاه‌ها ایجاد کرده‌ایم، این ناکارآمدی نظام آموزش بزرگترین چالش را در زمینه اشتغال ایجاد کرده است.
سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در ادامه بیان کرد: این اداره کل ذیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کار خود را انجام داده و با توجه به نیاز فضای بیرون از محیط آموزشی مهارت‌ها آموزش داده می‌شود، در کنار مهارت‌های سخت مهارت‌های نرم هم در افراد ایجاد می‌کند.
آموزش 1200 رشته در مراکز فنی و حرفه‌ای استان:
وی با بیان این‌که 54 مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در استان داریم که هزار و 200 رشته در آن‌ها آموزش داده می‌شود، اذعان کرد: اداره کل اموزش فنی و حرفه‌ای تلاش می‌کند با کمک سایر بنگاه‌های آموزشی و به ویژه بخش غیردولتی کار خود را توسعه دهد، اگر جوانان اعتماد کنند و خانواده‌ها بدانند که فرصت‌های مهارتی به حل چالش‌های اقتصادی کمک می‌کند بسیاری از مشکلات در زمینه اقتصاد حل خواهد شد.
رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه از استفاده قریب 60 هزار نفر از جوانان استان اصفهان از آموزش‌های مهارتی خبر داد و گفت: قریب 30 درصد این افراد دانشجو یا فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند؛ تفاوت این نظام آموزشی را با دانشگاه‌ها آحاد مردم نمی‌دانند و این‌که این نظام یک نظام مستقل است، به روزرسانی این ظرفیت‌ها لازم است در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد و به اطلاع مردم برسد.
بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی 12 درصد بیشتر از افراد کم‌سواد:
وی در ادامه عنوان کرد: دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این اعتماد را پیدا کرده‌اند که خودشان به برنامه‌های آموزشی ورود می‌کنند، همچنین با مراکز دانشگاهی تفاهم‌نامه‌هایی برای آموزش‌های مهارتی در دانشگاه‌ها داریم.
جلالی در ادامه اظهار کرد: نرخ بالای 10 درصد را برای بیکاری در کشور تجربه می‌کنیم که اگر به موقع این توافقات انجام می‌شد به این چالش‌ها نمی‌رسیدیم، در استان اصفهان نرخ بیکاری بالاتر از 10 درصد است، در این بین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی 12 درصد بیشتر از افراد کم‌سواد است.
دولت آموزش را برون‌سپاری کند:
وی افزود: مشکل در نظام آموزشی ما از اینجا شروع می‌شود که هنوز هم نظام آموزش‌محور را داریم، در چند دهه گذشته در کشورهای توسعه‌یافته این مسأله ارتقا یافته است و به نظام آموزشی کارآفرین‌محور رسیده‌اند، اما ما هنوز هم عرضه‌محوری داریم و آموزش‌ها با مدل‌های از پیش تعیین شده و بدون درک درست از بیرون محیط آموزشی انجام می‌شود؛ امروز در دانشگاه‌های کشورهای دیگر این طور نیست که از اعتبارات یک طرفه دولتی بهره‌مند شوند بلکه تأمین اعتبارات از خروجی‌هایشان هم هست.
سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان ادامه داد: ما در لایه‌های خدمت‌رسانی در آموزش‌های رسمی و غیررسمی در لایه پنجم و بیرونی هستیم، توان ما به لحاظ منابع و اعتبار به اندازه پاسخگویی به مطالبات کارجویان باید باشد به همین خاطر بخش غیردولتی باید به این مسأله ورود کند که هم توانمند و هم علاقه‌مند است، دولت باید برنامه برون‌سپاری داشته باشد و نظام آموزش را در اختیار خبرگان غیردولتی قرار دهند.
کم کردن جایگاه و قداست کار سخت در جامعه:
وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی رفتاری در جامعه علاوه بر شناخت باید آموزش‌هایی در آن رابطه داده شود، به جهت سیاست‌های اشتغالی که از گذشته در جامعه شکل گرفته است بخش زیادی از اشتغال تخصصی نبوده و گزینش‌ها بر اساس سلیقه و تابع نظر شخصی بود؛ در حال حاضر شرایط سخت به ما تکلیف می‌کند که روندها را تغییر دهیم و تصمیمات را بر اساس مدل‌های عاقلانه‌تر بگیریم.
رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور انتقاد کرد: اگر اداره کاریابی مسؤولیت رساندن افراد به یک موقعیت شغلی را دارد، چرا مدارس و مدیران را توجیه نمی‌کنیم؟ در ذهن دانش‌آموزان با فهم بالا مطالب دانشی خاصی را قرار دادیم و یک سری اشتغال خاص را تعریف کرده‌ایم، همچنین جایگاه کار سخت و قداست آن را در جامعه کم کرده‌ایم.
وی در پایان تأکید کرد: ما برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران در این زمینه‌ها خیلی نقش داریم ولی مداخله شهروندان بسیار تأثیرگذار است؛ اگر این جایگاه را ارتقا دهیم این مسأله حل می‌شود و شغل سخت در منزلت اجتماعی جایگاه خود را نشان می‌دهد چراکه شهروند ما در ایجاد این منزلت مشکل دارد و هنوز هم خانواده‌ها راغب نیستند فرزندان خود را در موقعیت سخت قرار دهند.

   1397/4/28 07:46    تعداد بازدید :  1300

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 1300
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )