دومین جشنواره مهارت آموختگان کارآفرین برتر
خدمات الکترونیک
جذب امریه سربازی
دفترچه راهنمای ثبت نام دوره ها
تور مجازی اداره کل
تجارب مهارت آموختگان شاغل
ارتباطات مردمی و پاسخگویی به شکایات

نظر سنجی

ارائه نقطه نظرات
  • به نظر شما مهمترين چالش آموزش فني و حرفه اي كشور در چيست؟
    • عدم شناخت جامعه از مهارت آموزي
    • كمبود منابع مالي جهت بروزرساني دانش نيروي انساني و تجهيزات كارگاهي
    • عدم سازگاري دوره هاي آموزشي با نياز بازار كار
    • شرايط نامناسب اشتغال و ركود بنگاههاي اقتصادي


آمار بازدید

تعداد افراد آنلاین 7
بازدید امروز 917
بازدید دیروز 10,803
بازدید این ماه 616,438
بازدید کننده ماه قبل 959,769
بازدید ماه قبل 1,041,371
بازدید کل 25,471,415

سلیمان پاک سرشت، سخنران شانزدهمین نشست علمی دوشنبه های فرهنگی و اجتماعی: مشکل کیفیت آموزش، جزیره ای حل نمی شود

سلیمان پاک سرشت، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در شانزدهمین نشست علمی «دوشنبه های فرهنگی و اجتماعی»  امروز مورخ 7/5/98 تاکید کرد: مشکل کیفیت آموزش را نمی توان جزیره ای حل کرد.در این نشست که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، پاک سرشت با اشاره به اینکه متاسفانه نظام آموزشِ پیوسته در کشور نداریم، افزود: در آموزش های کشورمان، مسئله شناسایی استعدادها کاملاً فراموش شده است زیرا عرضه کننده آموزش نسبت به متقاضیِ آموزش،  مهمتر شمرده می شود.
پاک سرشت گفت: مشکل کنونی ما در حوزه شناسایی استعدادها، ضعف در دانش مشاوره حرفه ای و شغلی است و به دنبال تیم یا مرکزی حرفه ای هستیم که بتواند اینگونه مشکلات را برطرف کند. درحال حاضر نیز مجموعه سوالاتی در این زمینه در سازمان آموزش فنی حرفه ای طراحی کرده ایم اما کافی نیست. هم اکنون سندی را تدوین کرده ایم که نقشه هدایت حرفه ای و شغلی کشور کاملاً در آن مشاهده می شود اما باید پشتوانه و الزام قانونی  پیدا کند تا مطابق آن، صلاحیت هرکدام از حرفه ها ارزیابی و تایید شود.
وی با تصریح اینکه: با یک چالش بزرگ درحوزه فرهنگ مهارت و مهارت آموزی مواجه هستیم، افزود: تاکنون درباره مهارت آموزی به گونه ای برنامه ریزی کرده ایم که چندان جذابیت و پذیرش اجتماعی ندارد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به سه رویکرد اصلی درباره مهارت آموزی اشاره کرد و گفت: اولین رویکرد متاثر از موضوع سرمایه انسانی بود که به واسطه ایجاد یک خلاء و چالش در فهم  رشد اقتصادی و بسندگی رشد اقتصادی شکل گرفته بود. در این رویکرد اهمیت منابع انسانی بیشتر از امکانات مادی است. سرمایه انسانی زمانی شکل گرفت که تولید گرایی محور بود. رویکرد دوم، توسعه پایدار بود که نگاه جامعه محور به توسعه داشت و از سوی یونسکو مطرح شد. سوال اصلی در این رویکرد، مبتنی بر این است که چرا باید نیازهایمان را به هزینه نسل فعلی تامین کنیم؟ مبنای رویکرد سوم، انسان است. در این رویکرد، هرکس مطالبه ای دارد و بایستی مطابق آن، مهارت مورد نیاز را طراحی کنیم.
وی اضافه کرد: در رویکرد سوم، مهارت ها افراد را توانمند می کنند تا در تله ها، دام ها و آسیب های گوناگون گرفتار نشوند. مهارت آموزی، توانمند سازی افراد است.
در پایان این نشست علمی، ابراهیم صادقی فر، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جامعه ای راه رستگاری را خواهد پیمود که بتواند فرهنگ مهارت جویی و مهارت خواهی را نهادینه کند. راه توسعه فردی  و اجتماعی از مسیری می گذرد که در آن به مهارت خواهی توجه ویژه ای شود.
وی افزود: امروزه در دنیا بدون به روز شدن در مهارت، نمی توان راه پیشرفت را پیمود. در روزهای هفته ملی مهارت، کلید واژه ای به نام «خیر مهارت» مطرح شد که به ماموریت های این معاونت بسیار نزدیک است زیرا با جمعی از خیرین در ارتباط هستیم و بایستی سرلوحه برنامه های ما قرار گیرد.
   1398/5/8 07:47    تعداد بازدید :  97

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 97
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )