دومین جشنواره مهارت آموختگان کارآفرین برتر
خدمات الکترونیک
جذب امریه سربازی
دفترچه راهنمای ثبت نام دوره ها
تور مجازی اداره کل
تجارب مهارت آموختگان شاغل
ارتباطات مردمی و پاسخگویی به شکایات

نظر سنجی

ارائه نقطه نظرات
  • به نظر شما مهمترين چالش آموزش فني و حرفه اي كشور در چيست؟
    • عدم شناخت جامعه از مهارت آموزي
    • كمبود منابع مالي جهت بروزرساني دانش نيروي انساني و تجهيزات كارگاهي
    • عدم سازگاري دوره هاي آموزشي با نياز بازار كار
    • شرايط نامناسب اشتغال و ركود بنگاههاي اقتصادي


آمار بازدید

تعداد افراد آنلاین 17
بازدید امروز 23,839
بازدید دیروز 33,999
بازدید این ماه 1,035,757
بازدید کننده ماه قبل 1,114,560
بازدید ماه قبل 1,182,805
بازدید کل 24,847,209

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی: رویکرد دانشگاهها بایستی به سمت مهارت آموزی سوق داده شود ...

به گزارش روابط عمومي اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان، آرش اخوان طبسي مدير كل استان به همراه محمدرضا يزدخاستي مسئول امور فرهنگي اداره كل با فولادگر نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي ديدار  و گفتگو كرد.
آرش اخوان در اين نشست ضمن ارائه گزارشي از فعاليت هاي اداره كل افزود: در استان اصفهان حرکت‌های خوبی انجام شد که نخستین اقدام مشارکت جدی با بخش خصوصی است که هم آموزشگاه‌های آزاد و هم صنایع و صنوف هستند؛ در همه الگوهای موفق دنیا از جمله آلمان که کشوری صنعتی است بازوی اصلی آموزش‌های مهارتی بخش خصوصی است.
اخوان با اشاره به بومی‌سازی ایده آموزش دوگانه گفت: تصمیم گرفته شد که این ایده در ابتدا با اجرای تفاهم‌نامه مشترک اداره کل با اتحادیه صنف خدمات فنی وسایل نقلیه سبک استان و بر اساس نیاز شهرستان اجرایی شود که در آن به آموزش تعمیرکارهای خودورهای سبک پرداخته می‌شود؛ نظام آموزش دوگانه می‌گوید كه 50 درصد آموزش مهارتی در کارگاه آموزش و 50 درصد هم در واحد صنعتی و صنفی آموزش داده شود که در قسمت اول کارآموز روی پروژه‌های تخیلی کار کرده و از ابزارهای نوین هم استفاده نکرده و آموزش نمی‌بیند اما با آموزش در واحد صنعتی و صنفی این مشکل حل می‌شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با تأکید بر این‌که نقش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب بیش‌تر از سایر دستگاه‌ها است، افزود: رونق تولید نیازمند افزایش کیفیت تولید کالاها بوده که قسمتی از آن مواد اولیه است اما آن چیزی که می‌تواند بر کیفیت لازم محصول اثر بگذارد نیروی ماهر است.
وی خاطرنشان کرد: امروزه ایران کشوری با جمعیت جوان بیکار است که بعضاً با عنوان معضل بیکاری جوانان مطرح می‌شود، اما خیلی از کشورها از جمله آلمان پیر بوده و به دنبال جمعیت جوان هستند؛ کار در بازار هست اما کننده کار یا کسی که صنعت احتیاج دارد در جامعه دچار فقدان است، ضعف نیروهای ماهر مورد نیاز صنعت علت مشکل اشتغال است.
مدیرکل آموزش  فنی و حرفه‌ای استان اصفهان همچنین خاطرنشان کرد: تحریم‌ها از نظر اقتصادی جامعه را به چالش کشیده است اما در مجموعه فنی و حرفه‌ای از این تهدید به عنوان فرصتی استفاده کردیم؛ به دنبال کاهش اعتبارات دولتی دو راهکار کاهش کیفیت آموزش‌ها و استفاده از روش‌ها و رویکردهای نوین را داشتیم که ما از راهکار دوم بهره گرفتیم.
وی با اشاره به این‌که ما به صنف و صنعت رفته و کارآموز ما به شیوه استاد و شاگردی اما با رویکرد نوین آموزش می‌بیند، عنوان کرد: نظام آموزش دوگانه به دنبال2 رویکرد کار در محیط واقعی کار و ايجاد اشتغال است.
اخوان اضافه کرد: در زمینه گیاهان دارویی، صنایع غذایی، کافی شاپ، لوازم خانگی و موبایل نیز اجرایی کردن نظام آموزش دوگانه را شروع کرده‌ایم.
وي در ادامه ابراز کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای آموزشی هزینه‌بر است اما سهم آموزش مهارت کمتر از 1.6درصد است، اگر قرار بود با اعتبار دولتی کار کنیم نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در رابطه با مسابقات ملی مهارت توضیح داد:  6 سال متوالی استان اصفهان با اقتدار کامل استان اول کشور در مسابقات ملی مهارت است و در حال حاضر 2  نفر از نخبگان اصفهانی در زمینه وب و کابینت‌سازی در چهل و پنجمین مسابقات جهانی مهارت در شهر کازان روسیه از 31 مرداد تا 5 شهریور ماه سال جاری برگزارشد حضور يافتند و يك نفر از آنان موفق به كسب ديپلم افتخار در اين مسابقات شد.
وي افزود: این مسابقات هر 2سال یک بار به میزبانی یکی از کشورهای عضو سازمان جهانی مهارت برگزار می‌شود كه در این دوره از مسابقات بیش از هزار و 600 رقابت‌کننده از حدود 60 کشور در 56 رشته مهارتی به رقابت می‌پردازند.
اخوان در ادامه عنوان کرد: اداره كل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان 3 سال است به آموزش و پرورش ورود کرده و پارک مهارت‌آفرینی تعریف کرده‌ایم که دانش‌آموزان با والدینشان در سازمان فنی و حرفه‌ای حضور پیدا کرده و بعد از جلسه با والدین، دانش‌آموزان در کارگاه‌های امن حضور پیدا می‌کنند، با این کار به دنبال ارتقای فرهنگ مهارت‌آموزی در کشور هستیم.
در ادامه اين ديدار نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي ضمن قدرداني از فعاليت هاي صورت پذيرفته و استقبال از اجراي طرح هاي مهارتي در خصوص سوق دادن دانشجويان به امر مهارت آموزي، پيگيري مدرسه مهارت، كاريابي ها، تعامل صنعت با آموزش و ... مباحثي  را بيان نمود.
فولادگر در خصوص پيگيري مسائل مطرح شده قول مساعدت داد و افزود: آموزش هاي فني و حرفه اي نياز اساسي كشور است.

   1398/6/16 12:23    تعداد بازدید :  174

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 174
10/10 (تعداد آرا 1 نفر )