ارتباطات مردمی و پاسخگویی به شکایات

نظر سنجی

ارائه نقطه نظرات
  • به نظر شما مهمترين چالش آموزش فني و حرفه اي كشور در چيست؟
    • عدم شناخت جامعه از مهارت آموزي
    • كمبود منابع مالي جهت بروزرساني دانش نيروي انساني و تجهيزات كارگاهي
    • عدم سازگاري دوره هاي آموزشي با نياز بازار كار
    • شرايط نامناسب اشتغال و ركود بنگاههاي اقتصادي


آمار بازدید

تعداد افراد آنلاین 6
بازدید امروز 5,182
بازدید دیروز 30,378
بازدید این ماه 964,998
بازدید کننده ماه قبل 719,414
بازدید ماه قبل 801,142
بازدید کل 28,609,530

علی اوسط هاشمی: دپارتمان های تخصصی آب، خاک و کشاورزی و نفت و گاز در خوزستان ایجاد می شود/به ایجاد بانک مهارت ملی می اندیشیم

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در شورای مهارت استان خوزستان که با حضور استاندار تشکیل شد، با بیان این که خوزستان قطب کشاورزی کشور است از ایجاد دپارتمان های تخصصی آب، خاک و کشاورزی و نفت و گاز در استان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، شورای مهارت استان خوزستان با حضور علی اوسط هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و غلامرضا شریعتی، استاندار، 25 دی ماه سال جاری در محل استانداری تشکیل شد.
بنا براین گزارش، هاشمی با اشاره اینکه کشور ایران خاستگاه بسیاری از رویدادهای علمی، ورزشی و تاریخی در جهان است، گفت: باید به متمدن بودن بیندیشیم که آمیخته شدن آن با اسلام به زیبایی آن می افزاید.
وی افزود: کشور ما فقیر نیست که از فقر سخن بگوییم اما باور کنیم که نیازمند بازنگری در نگاه ها هستیم، زیرا جوانان جامعه امروز دغدغه های بسیاری دارند که تنها در سن ازدواج، نرخ طلاق، حاشیه نشینی، فقر و بیکاری خلاصه نمی شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: در شرایطی که در کشور با «ابر چالش بیکاری» مواجه هستیم هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت مهارت بهره مند شویم.
هاشمی ادامه داد: متأسفانه برخی افراد فکر می کنند که شغل با عزت و منزلت در پشت میز و فرصت های شغلی اداری به دست می آید، این ارزش ها و دیدگاه های غلط باید اصلاح شود.
وی تصریح کرد: در این بخش حتی ارزش زایی اجتماعی برای اهل مهارت را منطبق بر باورهایمان که کار قداست دارد، مورد توجه قرار ندادیم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر 40 درصد از مراجعان مراکز آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند و این به این معنا است که ما هنوز به نظام آموزشی که نیروی ماهر وکارآفرین تربیت کند، نرسیده ایم.
هاشمی افزود: با تصویب تشکیل شورای عالی مهارت در سال 96 و الزامات آن در برنامه ششم توسعه، 50 درصد نظام آموزش و پرورش رسمی کشور باید به سمت ارتقای مهارت و مهارت آموزی دانش آموزان حرکت کند و همچنین برای وزارت علوم هم برنامه ای تعیین شده که 30 درصد از جهت گیری های خود را به سمت مهارت آموزی سوق دهد.
وی با اشاره به اینکه ارزش «گواهی نامه های مهارت» در برخی رشته ها از دانشنامه های دانشگاهی نیز بالاتر است، گفت: آموزش و پرورش و آموزش عالی می توانند پایه های مهارت را طوری در برنامه های درسی لحاظ کنند که هر فرد بعد از اتمام مدارج تحصیلی یک پایه مهارتی داشته باشد و امید به بودن در یک موقعیت شغلی را در خود ببیند زیرا اشتغال بدون مهارت پایدار نخواهد بود.
رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور افزود: به ایجاد «بانک مهارت ملی» برای افراد ماهر  و جریان ساز می اندیشیم تا «نشان ملی مهارت» را به جامعه معرفی کرده  و به جای ایزو از نشان ملی مهارت استفاده کنیم.
 
سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور عناصر لازم برای ایجاد اعتبار و زمینه حضور در بازارهای جهانی را دارد
معاون وزیر کار بیان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با در اختیار داشتن عناصر لازم از جمله استانداردهای آموزشی و سنجش مهارت می تواند با هم گرایی و هم افزایی دیگر دستگاه ها و ایجاد «زبان واحد برای مهارت»، اعتبار و زمینه حضور در بازارهای جهانی را ایجاد کند.
وی افزود: بر پایه سنجش مهارت آزمون هایی را برای مهارت آموزان برگزار می کنیم که هر مهارت آموز در صورت کسب امتیاز لازم، گواهی نامه بین المللی و دارای ارزش و اعتبار با قابلیت ترجمه در سراسر جهان را دریافت خواهد کرد.
 هاشمی تصریح کرد: خوزستان با دارا بودن منابع ملی مانند نفت، گاز، کشاورزی، آب و منابع انسانی، شایسته این است که پایلوت سنجش مهارت قرار گیرد و می تواند ادعای کمال دادن نظام مهارت در استان را داشته باشد تا بر اساس مهارت به تولید فکر کند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: باید با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به اجماعی منتج به جریان نهضت زا برای نهادینه سازی مهارت در کشور برسیم.
هاشمی در خصوص نهادهای مجری مهارت آموزی گفت: مرکز تربیت مدرس، دانشگاه فرهنگیان و مرکز تربیت مربی این سازمان برای این امر وجود دارد، همچنین یک طرح مشترک را با  آلمان برای تربیت مربیان توانمند در مرکز تربیت مربی (در استان البرز) در دست اجرا داریم.
وی با اشاره به اینکه وقتی سخن از توسعه دریا محور می شود، نقش مهارت و آموزش بسیار پررنگ است، عنوان کرد: المپیادهای مهارتی در رشته های مختلف در سطح اوراسیا، آسیا و جهانی برگزار می شود و استان خوزستان نیز می تواند میزبان المپیادهای مهارتی در رشته های متناسب با قابلیت و ظرفیت استان باشد.
معاون وزیر در ادامه، با طرح این سؤال که چرا خوزستان باید در رشته های ورزشی در اوج باشد ولی در رشته های مهارتی که می تواند فعال تر باشد هنوز وزنی ندارد، افزود: نوع نگاه به ارزش بالای مهارت و تدوین یک نگاه استراتژیک می تواند زمینه ساز اوج گیری استان در بخش مهارت باشد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از پنج هزار و 400 استاندارد آموزشی مشاغل و شایستگی تدوین شده توسط سازمان سخن گفت و افزود: تا پایان سال آینده، دو هزار استاندارد آموزشی جدید برای مشاغل و شایستگی ها به آن اضافه می شود.
هاشمی بیان کرد: اراده ما بر این است تا شاهد تحول شگفت انگیزی در حوزه تکنولوژی باشیم و اگر غفلت کنیم ارزش مشاغل به روزرسانی نشده افول می کند.
   1398/10/29 08:16    تعداد بازدید :  53

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 53
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )