تور مجازی اداره کل
ارتباطات مردمی و پاسخگویی به شکایات

نظر سنجی

ارائه نقطه نظرات
  • به نظر شما مهمترين چالش آموزش فني و حرفه اي كشور در چيست؟
    • عدم شناخت جامعه از مهارت آموزي
    • كمبود منابع مالي جهت بروزرساني دانش نيروي انساني و تجهيزات كارگاهي
    • عدم سازگاري دوره هاي آموزشي با نياز بازار كار
    • شرايط نامناسب اشتغال و ركود بنگاههاي اقتصادي


آمار بازدید

تعداد افراد آنلاین 7
بازدید امروز 9,297
بازدید دیروز 33,801
بازدید این ماه 804,828
بازدید کننده ماه قبل 191,888
بازدید ماه قبل 249,732
بازدید کل 27,515,281

مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان اصفهان : مدل آلمانی «آموزش دوگانه» در اصفهان جواب داد...

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان اصفهان، آرش اخوان طبسی مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان پیرامون اقدامات فنی حرفه‌ای در راستای تولید و اشتغال‌زایی اظهار داشت: مجموعه‌های فنی حرفه‌ای با رویکردی که داشته‌اند در موضوع اشتغال‌زایی از سایر مجموعه‌های آموزشی موفق‌تر عمل کرده‌اند، با وجود این برای رسیدن به جایگاه بهتر از سال گذشته رویکرد فنی حرفه‌ای استان اصفهان را تغییر دادیم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان افزود: در رویکرد جدید آموزش‌ها را از عرضه‌محور به سمت سفارش‌محور برده‌ایم به این معنا که قبلاً تعداد مشخصی در هر رشته ورودی داشتیم، این افراد پس از این که آموزششان کامل می‌شد، می‌رفتند و در بازار به دنبال کار مرتبط با حرفه‌شان می‌گشتند و این امکان وجود داشت که نتوانند شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.
وی اضافه کرد: در مدل جدید با برگزار جلساتی با صاحبان صنعت و اصناف و تشکیل کمیته تخصصی، ابتدا از طریق اصناف و صنعت نیازها و جایگاه‌های شغلی را شناسایی می‌کنیم و سپس نسبت به پذیرش کارآموز ویژه آن محل اقدام می‌کنیم.
اخوان با اشاره به موفقیت‌های طرح جدید فنی حرفه‌ای اذعان داشت: به عنوان نمونه، با نمایندگان اتحادیه خودروهای سبک اصفهان هفته گذشته جلسه‌ای داشتیم، آن‌ها در شرایط فعلی که بیشتر واحدهای اقتصادی تعدیل نیرو دارند از ما تعداد زیادی نیروی آموزش‌دیده می‌خواستند که در حال حاضر امکان آموزش همزمان این حجم از نیروی انسانی را نداریم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با بیان این که این دوره به اسم فنی حرفه‌ای نیست و به اسم صنف تمام می‌شود، تصریح کرد: «آموزش دوگانه» در آلمان جوابش را پس داده و مدل بومی شده آن هم طی یک سال گذشته در اصفهان موفق عمل کرده است؛ مدل موفقی را به دست آورده‌ایم و می‌خواهیم در تمام استان این مدل را پیاده کنیم تا از لحاظ اشتغال‌زایی برای جوانان مطمئن بشویم.
وی با بیان این که در سال گذشته مجموعاً ۱۰۰۰ نفر دوره آموزش دوگانه از سوی فنی حرفه‌ای برگزار شد، ادامه داد: به عنوان نمونه از یک دوره آموزش دوگانه ۱۸ نفره که سال گذشته برگزار شد ۱۶ نفر مشغول به کار شدند، ۲ نفر باقیمانده هم خودشان تمایل به فعالیت در این رشته را نداشتند؛ امسال سعی می‌کنیم با انجام مصاحبه پیش از دوره از بابت علاقمندی افراد هم اطمینان پیدا کنیم تا شاهد بازدهی ۱۰۰ درصدی دوره‌های آموزشی باشیم.
اخوان با تاکید بر این که آموزش دوگانه ضمانت ۱۰۰ درصدی اشتغال را به همراه دارد، گفت: به طور کلی هر چقدر که فاصله باشد بین صنعت و دانشگاه کمتر باشد، آموزش‌ها با اشتغال‌زایی، تولید و اقتصاد یک کشور کمک می‌کند، در فنی حرفه‌ای این فاصله کمتر شده و در آموزش دوگانه به طور کلی این فاصله پر می‌شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در خصوص جزئیات طرح توضیح داد: قبلاً شخص وارد کارگاه فنی حرفه‌ای می‌شد، ۳۰ درصد از رشته مورد نظر را به صورت تئوری و ۷۰ درصد را به صورت عملی طی می‌کرد، اما همه این مدت در کارگاه بود؛ در کارگاه محدودیت‌هایی داریم، مثلاً در رشته تعمیر خودرو تعداد خودروهایی موجود در کارگاه مشخص و محدود است.
وی ادامه داد: در آموزش دوگانه کارآموز از کل دوره عملی، یک‌سوم را در کارگاه و دوسوم دیگر را در خود واحد صنفی می‌گذراند و مثلاً در مورد رشته تعمیر خودرو، شخص به نمایندگی می‌رود و این امکان را دارد تا تعمیر طیف گسترده‌ای از خودروها را آموزش ببیند.
 
اخوان در ادامه اذعان کرد: در حال حاضر برای ۱۵ اتحادیه کارهای مربوط به سیستم آموزش دوگانه را تعریف کرده‌ایم و در حال انجام اقداماتی هستیم، برای سال ۹۹ مقدار ۲۰ درصد آموزش‌ها را به عنوان تعهد آموزش دوگانه تعریف کرده و با برآوردها با کمک کارشناسان برای پایان سال ۱۴۰۰ به شرط پیش رفتن با همین روند پیش‌بینی ایجاد ۳۰ هزار شغل با پتانسیل اصناف را داریم؛ ۲۰۰ هزار واحد صنفی در استان اصفهان داریم که ۳۰ درصد تولیدی و حدود ۴۰ درصد هم خدمات فنی است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: سیستم آموزش دوگانه برای افراد جویای کار جواب می‌دهد، اما برای شاغلان صنعت سیستم صلاحیت حرفه‌ای را داریم که وارد شرکت شده و اهداف سازمان را تعریف کرده و چارت را تهیه و شایستگی‌های مورد نیاز هر شغلی را تعریف می‌کنیم و از شاغل در صنعت تست صلاحیت بر اساس شاخص‌ها می‌گیریم و اگر افرادی کسر مهارت داشته باشند، آموزش‌های مورد نیاز به این افراد داده می‌شود.
اخوان در خصوص شرایط آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای پس از شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: 2 ماه است کارگاه‌های فنی حرفه‌ای تعطیل شده و کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود، کارآموزان نیاز به آموزش عملی دارند اما فعلاً تصمیمی برای بازگشایی کلاس‌ها گرفته نشده است.
وی اضافه کرد: چند مدل را به ستاد مقابله با کرونای استان پیشنهاد داده‌ایم و منتظر اعلام نظرشان هستیم، یکی از پیشنهادها همین مدل آموزش دوگانه است که نیازی به حضور در کارگاه و تجمع ندارد؛ پیشنهاد دیگر این بوده که تعداد افراد حاضر در کلاس‌های ۲۰ نفره را به ۴ نفر کاهش بدهیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۱۵ اردیبهشت کلاس‌ها را آغاز کنیم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: در ۲۲ کارگاه دولتی و آزاد فنی حرفه‌ای استان با هماهنگی اداره بهداشت و پس از تأیید موارد بهداشتی اقدام به تولید ماسک، پوشش سر نقاب‌دار و گان کردیم که توسط مربیان و کارآموزان آموزش دیده تهیه و در اختیار مردم و مراکز درمانی قرار می‌گیرد.
   1399/2/11 11:10    تعداد بازدید :  271

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 271
1/10 (تعداد آرا 1 نفر )