خدمات الکترونیک
مشاوره اینترنتی




تور مجازی اداره کل
ارتباطات مردمی و پاسخگویی به شکایات

نظر سنجی

ارائه نقطه نظرات
  • به نظر شما مهمترين چالش آموزش فني و حرفه اي كشور در چيست؟
    • عدم شناخت جامعه از مهارت آموزي
    • كمبود منابع مالي جهت بروزرساني دانش نيروي انساني و تجهيزات كارگاهي
    • عدم سازگاري دوره هاي آموزشي با نياز بازار كار
    • شرايط نامناسب اشتغال و ركود بنگاههاي اقتصادي


آمار بازدید

تعداد افراد آنلاین 10
بازدید امروز 32,247
بازدید دیروز 33,689
بازدید این ماه 941,669
بازدید کننده ماه قبل 672,482
بازدید ماه قبل 732,968
بازدید کل 33,737,501

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان خبر داد: اشتغال 29 درصد از مهارت آموختگان رهگیری شده مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان ...

به گزارش روابط عمومي اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان، آرش اخوان طبسي مدير كل استان، طي مصاحبه‌اي ضمن اشاره به عملكرد 9 ماهه آموزشي اداره كل در بخش دولتي و غيردولتي، از  اشتغال 29% از مهارت آموختگان رهگيري شده مراكز آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان خبر داد.
آرش اخوان طبسي، جذب ايده هاي خدمات و محصولات فناورانه و نوآورانه كه زندگي با كرونا را تسهيل خواهد نمود، از جمله آموزش الكترونيك در حوزه هاي معماري سنتي، گردشگري صنايع دستي و صنايع خلاق، تفريح و سرگرمي، رويدادهاي تجاري، فرهنگي، ورزشي، نساجي و ساير صنايع مرتبط را ضروري دانست.
وي بيان داشت: تلفيق شيوه هاي الكترونيكي و آموزش هاي دوگانه و تغيير شيوه هاي نوين آموزشي، اقدامی مناسب برای برون سپاری و تضمین اشتغال افراد است.
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان بيان داشت: ارتقاء مشارکت ذینفعان از طریق ارتقاء همکاری، همگرایی و هم افزایی بین بخشی، فراهم نمودن بستر ارائه آموزش های مهارتی براساس الگوی تقاضا محوری از طریق ارتقای آگاهی های عمومی درباره این آموزش ها، ترویج، توسعه و ارتقای فرهنگ مهارت آموزی در سطوح و لایه های مختلف اجتماعی، بهترين رويكرد جهت رسيدن به هدف جهش توليد در پسا كرونا است.
در ادامه آرش اخوان طبسي به تببين عملكرد 9 ماهه  اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان در حوزه هاي مختلف پرداخت:

عملكرد آموزشي در بخش دولتي:
مجموع عملكرد آموزشي در حوزه هاي سكونت گاه غيررسمي، پادگان، ثابت شهري، روستا و عشاير، زندان، شعب شهري، صنايع، جواردانشگاهي، مهارت آموزي در محيط كار واقعي، كاهش آسيب هاي اجتماعي بالغ بر8 ميليون و 486 هزار و 219 نفر ساعت معادل 47 هزار و 831 نفر دوره آموزش هاي مهارتي در بخش دولتي ارائه گرديده است.

عملكرد آموزشي در بخش غيردولتي:
در 9 ماهه سال جاري به دلیل شیوع ویروس کووید 19 و تعطیلی های ناخواسته آموزشگاهها، 5 ميليون و 580 هزار  و 100 نفر- ساعت در قالب 8 هزار و 246 دوره آموزشي در آموزشگاههای فني و حرفه اي آزاد استان اصفهان اجرا گرديد که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال 98، عملکرد آموزشی آموزشگاههای آزاد 45 درصد افت داشته است.
در راستای حمایت و پشتیبانی اداره کل از آموزشگاههای آزاد استان از ابتدای شیوع این بیماری اقدامات زیر صورت پذیرفته است:
- توصیه و ارائه مجوز به تمامی آموزشگاهها در جهت ارائه تمام یا بخشی از آموزشها (در حد مقدورات) به صورت غیرحضوری و مجازی
- پیگیری دریافت تسهیلات کم بهره از طریق سایت کارا وزارت خانه تعاون، کار ورفاه اجتماعی
- مکاتبه و پیگیری از ستاد استانی مبارزه و مدیریت بیماری کرونا در خصوص بازگشایی آموزشگاهها منضم به طرح پیشنهادی در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی در آموزشگاهها توام با کاهش تعداد کارآموزان
- پیگیری دریافت بسته های حمایتی از شرکت مخابرات منطقه اصفهان
در استان اصفهان 1275 آموزشگاه فعال داراي مجوز بوده كه 53 درصد تعهدات آموزشي اداره كل را اجرا نموده‌اند. فعاليت اين آموزشگاهها  78 درصد در حوزه خدمات، 13درصد در حوزه صنعت،‌ 7 درصد در حوزه فرهنگ و 2 درصد در حوزه كشاورزي مي باشد.

عملكرد اداره سنجش و ارزشيابي مهارت:
    در راستای اجرای آزمون های کتبی به صورت الکترونیکی از سند راهبردی مهارت و فناوری و همچنین ابلاغ دستورالعمل در سالجاری تعداد 33 هزار و 155 نفر در آزمون های الکترونیکی در محل سالن های سنجش الکترونیک استان اصفهان ( در 31 مرکز ) شرکت نموده اند. همچنین تعداد 5 هزار و 51 نفر در آزمون های کتبی هماهنگ ، تعداد 708 نفر در آزمونهای تفاهم نامه صنایع دستی و قالی بافی ، تعداد 3 هزار و 992 نفر در آزمونهای صنایع ساختمان در این مدت 22 هزار 939 نفر جهت تمدید و تعویض گواهینامه های قدیمی مراجعه نموده و در مجموع 65 هزار و 845 نفر در 9 ماهه سال 99 متقاضی شرکت در آزمون بوده اند .
در راستای به روزرسانی و ارتقاء بانک سوال و پروژه محور نمودن آزمونها تعداد 22 هزار 565 سوال کتبی و 639 پروژه عملی طراحی و وارد بانک سوال ملی کشوری گردیده است .

عملكرد آموزش در صنايع:
طي 9 ماهه سال 99  بالغ بر914 هزار  و 606 نفر- ساعت در قالب 202 دوره آموزشي در صنایع و صنوف استان اصفهان اجرا گرديده است. اين آموزش ها در بخش هاي خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و كشاورزي در 20 رشته آموزشي از قبيل امور مالي و بازرگاني، فناوري اطلاعات، حمل و نقل ، مکانیک، عمران، تأسيسات، صنايع دستي و ... 135حرفه آموزشي به شاغلين بيش از 200 واحد صنعتي و صنوف ارائه شده است که از این آموزشها  247 هزار و 85 نفر- ساعت در بخش اصناف، 563 هزار و 76 نفر- ساعت در بخش صنایع ضمن کار ، 10 هزار و 445 نفر ساعت در مراکز بین کارگاهی و جوار کارگاهی صنایع اجرا گردیده است.همچنین صدور مجوز مرکز جوار کارگاهی شرکت سایپا سیتروئن کاشان و تمدید مجوز 5 مرکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی انجام گرديده است.

واگذاري فضاهاي بلاستفاده در مراكز آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان:
   نظر به  اجراي برنامه جامع اصلاح نظام اداري- دوره دوم واهداف وراهبردهاي اصلي برنامه از جمله مهندسي نقش و ساختار دولت مبني بر كاهش 12 درصدي حجم دولت وبا استفاده از اسناد بالا دستي ازجمله سياستهاي كلي نظام اداري ،سياستهاي كلي اقتصاد مقاومتي و سياستهاي كلي برنامه ششم با انجام اقدامات اساسي از جمله خريد خدمات، برنامه واگذاري واحد هاي عملياتي و خدماتي ،استقرار كامل كميته ساختاروفناوري هاي مديريتي ،استفاده از ضوابط مشاركت وواگذاري وظايف وتصدي ها به بخش غير دولتي ومديريت محلي واستفاده از توانمندي هاي بخش غير دولتي براي دريافت وانجام فعاليتها واگذاري فضاهاي بلااستفاده دردستور كار قرار گرفته است.
نتايج حاصل ازاقدامات:
-صرفه جويي بالغ بر 170 ميليارد ريال در اعتبارات تملك و دارايي هاي سرمايه اي به منظور  تعمير و بازسازي وتجهيز كارگاه هاي مراكز آموزشي توسط بخش غير دولتي
-در آمد حاصل از واگذاري ها بالغ بر 5 ميليارد و 400 ميليون ريال طي سال 1399
-ايجاد اشتغال براي  75  نفر به صورت مستقيم و 90  نفر به صورت غير مستقيم 
-كاهش هزينه هاي جاري شامل هزينه خريد مواد مصرفي وحامل هاي انرژي به ميزان120 ميليارد ريال طي سال 1399
-استفاده بهينه از  26 هزار  متر مربع فضاي آموزشي و خدماتي بلاستفاده در راستاي اهداف سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور
-ايجاد فضاي سالم رقابتي بين بخش غير دولتي در ارائه آموزش هاي مهارتيدر كارگاههاي آموزشي مشابه
-بالارفتن كيفيت آموزش هاي مهارتي و ارتقاء سطح رضايت مندي مردم
-ارائه آموزش هاي مهارتي كه منجر به اشتغال فراگير ان شده است.
-ايجاد زمينه مشاركت كليه فعالان اقتصادي در طرح ها و پروژه هاي آموزش فني و حرفه اي
مشاوره و هدایت آموزشی شغلي، رهگيري وضعيت اشتغال مهارت آموختگان مراكز دولتي و غير دولتي
در حال حاضر فرآيند مشاوره و هدايت آموزشي- شغلي به دو گونه حضوري و الكترونيك در حال اجرا مي باشد.
 1- مشاوره (حضوري):  طي نه ماه سال جاري، با اجراي فرآيند مشاوره و هدايت آموزشي شغلي در مراكز آموزش فني و حرفه اي سطح استان، بالغ بر 30000 نفر از خدمات مشاوره حضوري استفاده كرده اند.
2-مشاوره الكترونيك:  طي ساليان اخير با فراهم شدن بستر ارائه خدمات مشاوره الكترونيك امكاناتي از قبيل درخواست مذاكره حضوري با مشاور -   مذاكره آفلاين با مشاور - آزمونهاي روانشناختي و رغبت شغلي -درخواست حضور در كارگاه جهت آشنايي با حرفه ها -دريافت بسته اطلاعات دوره هاي آموزشي-آشنايي با مراكز آموزش فني و حرفه اي در اختيار مراجعين قرار گرفته است. متقاضيان پس از بهره برداري از امكانات مشاوره اي امكان ثبت نام در دوره هاي آموزشي مراكز آموزش فني و حرفه اي را دارا مي باشند. تاكنون بالغ بر 3000 نفر از امكانات مشاوره الکترونیک مراكز آموزش فني و حرفه اي استان استفاده كرده اند. 

رهگيري وضعيت اشتغال مهارت آموختگان فني و حرفه اي مراكز دولتي و غير دولتي :
    بررسي اثربخشي آموزشهاي مهارتي به منظور بهبود منابع، جزء لاينفك فرآيند هر نظام آموزشي مي باشد. با عنايت به آن كه ساليانه هزينه هاي بسيار گزافي صرف ارائه خدمات آموزش هاي مهارتي و فناوري در سازمان آموزش فني و حرفه اي مي گردد، بررسي و مطالعه پيامدهاي آموزشي بويژه وضعيت اشتغال مهارت آموختگان ضرورتي اجتناب ناپذير است بر اين اساس، فرآيند رهگيري وضعيت اشتغال مهارت آموختگان در مراكز آموزش فني و حرفه اي، با هدف فراهم سازي زمينه هاي اندازه گيري ميزان بهره وري دوره هاي آموزشي و بررسي تطبيقي كمي و كيفي دوره ها با نياز بازار كار در حال اجرا است. اطلاع از وضعیت اشتغال مهارت آموختگان و گردآوري اطلاعات مرتبط با آن، نقطه آغازي براي ايجاد يك تحول جديد و حركتي سازنده براي پياده سازي اقدامات اصلاحي به منظور توسعه و پيشبرد آموزشهاي فني و حرفه اي است در اين راستا ارائه خدمات راهنمايي آموزشي و مشاوره شغلي قبل از مهارت آموزي اهميت مي يابد و با اجراي فرآيند رهگيري وضعيت اشتغال مهارت آموختگان، تناسب كمي و كيفي بين دوره هاي آموزشي با نياز اقشار جامعه و تقاضاي بازار كار ايجاد مي گردد.
 مهارت آموختگان، يك سال پس از دريافت گواهينامه مهارتي توسط كارشناسان مشاوره و هدايت شغلي مراكز در خصوص وضعيت اشتغال مورد رهگيري قرار مي گيرند. ضمنا، به منظور انتقال تجارب موفق و افزايش انگيزه كارآموزان و مراجعين از طريق مشاهده مواردي عيني از اشتغال، اطلاعاتي از چگونگي كسب و كار و اشتغال آنان به صورت الكترونيكي بر روي وب سايت اداره كل قرار مي گيرد.
علاوه بر اين در حال حاضر در فعاليتهاي مشاوره و هدايت آموزشي شغلي، سياست هاي اشتغال بيشتر به فعاليتهاي كارآفرينانه و هدايت و حمايت از مهارت آموختگان كارآفرين معطوف شده است. بخشي از اين سياست‌ها به مجموعه اقدامات از جمله شناسائی و انتخاب مهارت آموختگان کارآفرین و ارائه الگوهای برتركارآفريني مهارت محور مربوط مي‌شود. به همين منظور، شناسايي مهارت آموختگان كارآفرين در رشته ها و حرفه های گوناگون در خوشه های  صنعت، خدمات ، كشاورزي ،  فرهنگ و هنر، و فناوری نوین در راستای معرفي الگوهاي برتر كارآفرين به جوانان جامعه به صورت جدي در دستور كار قرار گرفته است.
 در ششم مرداد ماه سال جاري به مناسبت روز كارآفريني و آموزش هاي فني و حرفه اي با هدف شناسايي و معرفي مهارت آموختگان كارآفرين به جامعه و استفاده از توانمندي آنان در جهت ارايه الگوهاي كارآفريني مهارت محور؛ ايجاد زمینه وتمهیدات اشتغال برای مهارت آموختگان آموزش فنی وحرفه ای ؛ ارتقا جايگاه مهارت آموختگان كارآفرين در جامعه؛ حمایت ، تشویق و ايجاد انگيزه در مهارت آموختگان براي راه اندازی كسب و كار جديد؛ فراهم نمودن بستر لازم برای شكوفايي استعدادها و ظرفيت‌هاي كارآفرينی و افزايش روحيه خودباوري در جوانان؛ هماهنگی و تبادل نظر با سایر نهادها و ارگانهای ذیربط در سطح استان­ها و در سطح ملی به منظور شناسایی هر چه بهتر و بیشتر کارآفرینان ونیز استفاده از حمایت های سازمان های مذکور و تشکیل بانک اطلاعات مهارت آموختگان کارآفرین پس از بررسي وضعيت اشتغال مهارت آموختگان مراكز آموزش فني و حرفه اي و آموزشگاههاي آزاد استان اصفهان، افرادي كه علاوه بر راه اندازي كسب و كار در زمينه مرتبط با عنوان گواهينامه اخذ شده حداقل يك نفر را به استخدام درآورده بودند شناسايي و به عنوان الگوهاي موفق كارآفريني مهارت محور معرفي گرديدند.  
در سال جاري، تاكنون وضعيت اشتغال تعداد 12540 كارآموز مهارت آموخته در مراكز آموزش فني و حرفه اي از طريق تماس تلفني مورد بررسي قرار گرفت كه از اين تعداد 3722 نفر مشغول به كار شده بودند كه نشان دهنده اين موضوع است كه 29% از مهارت آموختگان رهگيري شده به اشتغال رسيده اند. 

مهارت آموختگان كارآفرين برتر سال 1399 استان اصفهان:
احمدپورعالي كارگاه توليد و پرورش قارچ، مهدي ملكي حرفه پرورش و فرآوري زالو، عفت السادات ابطحي كارگاه قاليبافي، محمد اخلاق پورآموزشگاه آزاد فني و حرفه اي علم و فناوري و الهه اسيوند جونقاني ميناكاري به عنوان مهارت آموختگان كارآفرين برتر سال 1399 انتخاب گرديدند.

در مبحث پژوهش و فناوري، مريم فريور مربي رشته اتوماسیون صنعتی مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان شاهین شهر و میمه، به عنوان پژوهشگر برتر كشوري سال 1399 شد.




 





   1399/10/14 13:57    تعداد بازدید :  4230

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 4230
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )