دومین جشنواره مهارت آموختگان کارآفرین برتر
خدمات الکترونیک
جذب امریه سربازی
دفترچه راهنمای ثبت نام دوره ها
تور مجازی اداره کل
تجارب مهارت آموختگان شاغل
ارتباطات مردمی و پاسخگویی به شکایات

نظر سنجی

ارائه نقطه نظرات
  • به نظر شما مهمترين چالش آموزش فني و حرفه اي كشور در چيست؟
    • عدم شناخت جامعه از مهارت آموزي
    • كمبود منابع مالي جهت بروزرساني دانش نيروي انساني و تجهيزات كارگاهي
    • عدم سازگاري دوره هاي آموزشي با نياز بازار كار
    • شرايط نامناسب اشتغال و ركود بنگاههاي اقتصادي


آمار بازدید

تعداد افراد آنلاین 7
بازدید امروز 1,269
بازدید دیروز 5,869
بازدید این ماه 743,769
بازدید کننده ماه قبل 968,032
بازدید ماه قبل 1,048,596
بازدید کل 25,436,130

مصاحبه با ابوطالب جلالي مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان : سیمای اشتغال کشور را با مهارت پویا و زیبا نماییم ...

مصاحبه با ابوطالب جلالي
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان :
سیمای اشتغال کشور را با مهارت پویا و زیبا نماییم

 
درباره برنامه­ هاي اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان در راستاي تقويت سطح آموزش هاي مهارتي توضيح دهيد ؟
اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان با دارا بودن بیشترین ظرفیت و در بالاترین تعهد آموزشی در بین ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای کشور به منظور پاسخگویی صحیح و به موقع به مطالبات آموزشی جوانان جویای کار برنامه های خود را در دو قالب دولتی و غیردولتی پیگیری می نماید.
در این راستا تعریف بیش از 600 حرفه آموزشی متناسب با نیاز جویندگان کار در 53 مرکز آموزش فنی و حرفه ای با امکانات مناسب از شاخصه های آموزشی استان می باشد . بخش غیردولتی به عنوان بازوان توانمند که توانسته بیشترین مشارکت شغلی را نیز فراهم نماید در 330 حرفه و در 1200 واحد آموزشی فعالیت های خود را همگام با سیاستهای حوزه دولتی و با هدف بسترسازی اشتغال دنبال می نماید.
در راستای سیاستهای کلی اشتغال رهبر معظم انقلاب اسلامی و در صدر آن ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی ، آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد ، ایجاد فرصت های شغلی پایدار و به استناد تکالیف برنامه های چهارم و پنجم در ظرفیت سازی از طریق نظام آموزشی کارآمد و استفاده از روش توأم نمودن آموزشهای نظری و مهارت تلاش گردید. با نگاه آمایش سرزمین و توجه به فرصت های اشتغال قابل دسترسی در استان به عنوان مرکز ثقل صنعت کشور ، توجه به قابلیتهای شغلی موجود در بخش کشاورزی همچنین صنعت توریسم و گردشگری با لحاظ نمودن اصل نیازسنجی، برنامه های آموزشی سال 1392 تنظیم و سازوکار اجرای آن نیز فراهم گردید. به نحوی که درصد اطمینان دسترسی به شغل مورد دلخواه برخورداران از مهارت را برای سیستم بالا و به نحوی تضمین می نماید. آینده پژوهی نیز به عنوان یک مدل از سال جاری در تکالیف این دستگاه قرار گرفته به نحوی که بتوان درک صحیح از فرصت های پیش رو به دست آورد و کانونهای تهدید را شناسایی نمود.
پیشینه فرهنگ مشاغل استان نیز از الزامات و سیاستهای برنامه ریزی آموزشی استان می باشد . در حال حاضر تغییر روند اجراء دوره های آموزشی از خدمات به سمت رشته های فنی و کشاورزی از سیاستهای این اداره کل می باشد.
توجه به مدیریت در مصرف آب ، تعریف دوره های آموزشی کشاورزی کم آب بر و جهت دهی آموزشهای فنی و حرفه ای به سمت تکالیف اقتصاد مقاومتی نیز از ویژگی های برنامه های آموزشی سال 1392 این اداره کل است.
 
هم اكنون چه تعداد هنرجو در مراكز آموزش فني و حرفه اي استان در حال آموزش هستند؟
در سه ماهه اول سال جاری تعداد کارآموزان در مراکز آموزشی فنی و حرفه ای دولتی در خوشه خدمات 8346 نفر ، صنعت 7280 و کشاورزی 2078 نفر که مجموعه افراد برخوردار از فرصت های مهارت آموزی فصل اول 17704 نفر می باشند. به موازات این حرکت بخش غیردولتی نیز توانسته 8089 نفر کارآموز را در محیطهای متعلق به خود در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات تحت پوشش آموزشی قرار دهد .
 
اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان در راستاي اشتغال هنرجويان و فارغ التحصيلان چه برنامه هايي را دنبال كرده است؟
در سیاستهای اشتغال این اداره کل ، با شناسایی فرصت های شغلی صنایع موجود و تربیت و تامین نیروی انسانی متخصص، ساماندهی تعاونیهای مهارت بنیان از بین کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای با مشارکت اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و بانک توسعه تعاون ، تفاهم با واحدهای صنفی صنعتی در اجراء نظام آموزش استاد-شاگردی و طراحی مدل آموزش تولید محور شرایط دسترسی کارآموزان به مشاغل مورد دلخواه را تسهیل و تا بخشی نیز تضمین می كند.
 
افتخارات اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان در چه زمينه هايي بوده است؟
استان اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به دلیل برخورداری از کارکنان باتعهد و علاقمند به خدمت با دارا بودن استعداد و توان بالا در طول چند سال گذشته جایگاه مناسبی را برای سازمان آموزش فنی و حرفه ای تعیین نموده که در این خصوص کسب رتبه در جشنواره شهیدرجایی ، کسب مدالهای رنگین در المیپیادهای سالانه ، همکاری در برگزاری کارگاههای آموزشی کشوری، برگزاری همایشهای علمی و تخصصی که نشان از ظرفیت و توان علمی نیروی انسانی و پرسنل خدوم این استان می باشد ، از افتخارات این بنگاه آموزشی می باشد.
 
 
به نظر شما چرا بايد از آموزشهاي نظري به سمت آموزشهاي مهارتي پيش برويم؟
ضرورت گذر از آموزشهای نظری به سمت آموزشهای مهارتی نیز در قوانین کشورمان صاحب پیشینه می باشد. در الزامات برنامه های گذشته به ویژه برنامه سوم از آنجا که اقتصاد کشور فعال ارزیابی گردید ، سیاستهای اشتغال نیز اینگونه تکلیف شده که دوره های آموزشی به صورت کوتاه مدت و با جنس مهارتی ارائه گردد که پیش بینی می گردد اگر این مدل منطقی و به صورت صحیح نیز اجرا گردد کاهش نرخ بیکاری و تک رقمی آن مورد انتظار و دست یافتنی است.

چه رشته هايي بالاترين ميزان اشتغال را در سطح استان داشته است؟
فرهنگ سازی مهارت و ایجاد قابلیت های کافی در افراد سیمای اشتغال یک کشور را پویا ، مقاوم و مناسب تزئین می نماید. در استان اصفهان نیز به واسطه ظرفیت های شغلی در حوزه صنعت، روحیه کار در جوانان جویای کار و امکانات موجود از یک طرف و از جهتی به استناد ارزیابیهای صورت گرفته رشته هایی از قبیل پودمانهای طرح هجده ماهه ، ماشین ابزار ، مکانیک صنایع، تاسیسات ، برق و الکترونیک، plc ، صنایع دستی و رشته های هتل داری و گردشگری بیشترین اشتغال را به خود اختصاص داده است .
   1392/4/19 12:06    تعداد بازدید :  43916

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 43916
5.3/10 (تعداد آرا 19 نفر )